Conversie optimalisatie voor meer aanvragen met de zelfde bezoekersaantallen
Een conversie is een klant die jou website gevonden heeft en ook daad werkelijk contact opgenomen heeft. Met conversie optimalisatie ga ik kijken naar verschillende punten van aanpak binnen de website.
Laad jou website snel?
Klinkt raar, maar veel websites laden erg langzaam tot ergernis van de bezoekers. Als een bezoekers meer dan 3 seconden moet wachten totdat de pagina laad is er een zeer grote kans dat een bezoeker besluit elders te kijken. Daarom is het belangrijk voor conversie optimalisatie dat er gekeken wordt naar de code van de website en de grote van de afbeeldingen. Deze kunnen slimmer, meer gecomprimeerd of bijvoorbeeld helemaal niet laden in het geval van een mobiele bezoeker. Als je wil kijken hoe snel jouw website laad probeer dit eens hier (vergeet niet Zweden aan te klikken ipv Australië).
Is de website mobiel vriendelijk?
Veel websites hebben tegenwoordig een mobiele versie. Dat is mooi, maar vaak is het niks anders dan een andere form van dezelfde inhoud. Dit is ook logisch want op een klein scherm past de normale website niet. Voor conversie optimalisatie is het belangrijk dat de belangrijkste content het aller eerst getoond wordt. In mijn ogen is dit een deel van de inhoud in combinatie met een “call to action” dier ervoor zorgt dat mensen een aanvraag doen. Dit kan een telefoonnummer zijn of een duidelijke knop naar een contact formulier of een bestel knop. Via Google kan je een gratis mobiel vriendelijkheid test doen.
Waar gaat het mis met bestellingen en aanvragen?
Bij webshops komt het wel vaker voor dat mensen hun bestelling niet afmaken. Soms komen ze dan later terug op een andere dag om als nog de bestelling opnieuw uit te voeren. Dit komt over het algemeen niet zo vaak voor, dus meeste mensen die het niet afmaken doen dit om een rede. Door de bezoekers op te nemen kunnen we precies zien waar de bezoeker mis klikt of moeite mee heeft. Dit doen we met behulp van andere meet programma’s. Kijk gerust eens bij mouseflow voor meer informatie.